Wij hechten er veel waarde aan, onze bezoeken aan Lensen Toppoint. In samenwerking met Toppoint kunnen wij ervoor zorgen dat al onze medewerkers nog meer kennis opdoen door de processen te zien. Laura, Marianne en Marleen zijn dit keer op pad gegaan en Laura legt uit hoe het is verlopen.
“Wij werden ontvangen door Gerbert van Faassen, accountmanager in Nederland voor Toppoint. Onder het genot van een kop koffie konden we een eerste blik werpen op de vele nieuwe producten in de showroom. Vanuit de showroom begonnen we aan onze rondleiding door het bedrijf. Wij hadden natuurlijk wel een beeld van hoe Lensen Toppoint werkt, maar wat werden wij verrast door de grootte en professionaliteit van het bedrijf.
We liepen eerst door de kantoren waar de verschillende afdelingen zijn gevestigd. Zo kwamen we langs Verkoop, Inkoop, Planning en hebben we een kijkje kunnen nemen bij de medewerkers van de studio waar de visuals en een deel van de filmproeven worden opgemaakt. Vanuit de verschillende kantoren zijn we naar de fabriek gegaan. Hier konden we onder andere zien dat elke PMS kleur met de hand gemengd moet worden. Dit vergt echt vakwerk, een schepje meer of minder maakt al een enorm verschil!
Vanaf daar gingen we naar de ruimte waar de verschillende zeven voor de zeefdruk worden klaargemaakt. Voor elke verschillende kleur in een logo moet een andere zeef worden gemaakt. Deze zeven worden vervolgens in de machines gezet, waarna de producten worden bedrukt. Onderaan deze pagina ziet u nog een kort filmpje van het zeefdrukken van bidons.
We hebben natuurlijk niet alleen maar machines bekeken. Wij mochten ook zelf aan de slag. Op bijgaande foto zie je dat Marianne haar best heeft gedaan bij de mokkenafdeling. Sommige mokken worden namelijk via transferdruk voorzien van een opdruk. Hierbij moet de opdruk handmatig door middel van een ‘sticker’ op de juiste plaats op de mok geplakt worden, voordat ze de oven in gaan.
Hierna zijn we nog langs de grote ovens gelopen waarin de mokken worden gebakken en hebben we een kijkje genomen bij de medewerkers die gaan over het verzenden van alle bestellingen. Daar konden we nog snel een blik werpen in het enorme magazijn.
Na de rondleiding hebben we een kort interview gehouden met Gerbert. Wij waren namelijk benieuwd hoe hij het werken bij Toppoint ervaart.
Gerbert, hoe ben je begonnen bij Toppoint?
Ik ben begonnen op 1 april 1991 bij een montage afdeling waarbij de artikelen die gemonteerd moesten worden naar thuiswerkers werden gebracht. Dit heb ik circa 3 jaar gedaan, waarna ik verschillende functies heb gehad binnen het magazijn/montage afdeling. Vanaf 2001 ben ik bij de afdeling Sales begonnen waarbij ik vanaf 2007 als accountmanager in Nederland werk.
Wat is jouw functie en wat is er zo leuk aan werken bij Toppoint?
Mijn huidige functie is accountmanager in Nederland. Het leuke aan het werken bij Toppoint is dat het een soort van familiebedrijf is. De organisatie is plat waardoor je snel kan schakelen waar nodig en daarbij ook direct resultaat boekt. Verder is de werksfeer erg informeel waarbij iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft en dat is om de opdrachten op de afgesproken tijd af te leveren bij de eindklant.
Hoeveel mensen werken er bij Toppoint?
Op dit moment werken er ongeveer 225 mensen verdeeld over 3 locaties in Nederland, Duitsland en Polen. Verder werken er in de diverse Europese landen eigen accountmanagers.
Hoe past Toppoint Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen toe?
We werken samen met het BSCI en Product IP om onze fabrikanten te screenen en te helpen om volgens Europese normen te produceren.
Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van Toppoint?
Onze kernwaarden staan prominent op onze website, in onze catalogus en in alle communicatie die we doen: kwaliteit-duurzaamheid-design-druktechnieken.
Kwaliteit: we testen producten uitvoerig voordat we ze opnemen in de collectie. De testen die we doen hebben betrekking op materialen die gebruikt worden en hechting van de diverse inkten.
Duurzaamheid: zoals aangegeven bij de vraag over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Design: we maken als brand Toppoint eigen design artikelen. Al jaren voeren we ons eigen merk balpennen. Daarnaast maken we ook onze eigen design bidons, powerbanks, tassen, mintdispencers, keramiek, enz.
Druktechnieken: voor ons zijn de druktechnieken van essentieel belang. Hierdoor kunnen we voorop blijven lopen in de huidige markt. We volgen hierin de innovaties op de voet, waardoor we op tijd nieuwe technieken kunnen aanbieden of introduceren.
Wat is de missie van Toppoint?
Missie
De klant voorzien van creatieve communicatie-uitingen en ze daarin deskundig adviseren.
Daarnaast hebben wij als Toppoint de volgende visie voor ogen:
Het leveren van een breed assortiment hoogwaardige en duurzame relatiegeschenken waarbij onze eigen design collectie een leidende rol zal krijgen. Lensen Toppoint zal voorloper zijn op het gebied van druktechnieken. De mogelijkheden om producten te bedrukken en te personaliseren zullen uitgebreid en innovatief zijn. De onderneming zal zich blijven ontwikkelen en daarbij een veilige en gezonde werkomgeving voor zijn medewerkers creëren met als doel jaarlijkse groei te realiseren.
Gerbert, hartelijk dank voor de rondleiding en je antwoorden op onze vragen!